Sunday 2 December 2012

Part 2: Tempat2 menarik di Sabah

Selingan………..
Assalamualaikum semua…jumpa lagi kite.. oklah dlm post sy sebelum ni..sy ada citer pasal penginapan kami di kota kinabalu..ok now saya akan kongsikan tempat2 menarik2 kami di sabah..

First day kami sampai iaitu dalam pukul 1-2…selepas 2 jam setengah perjalanan..kami terus check in hotel.. oh ye… ikut perancangan kami ada minta tlg kwn en.suami… tp memandang malam sebelum 2 sy sakit teruk dan internet pn xde..so perbincangan antara en.suami dn sepupu kwn tu terhenti seketika.. kelam kabut jgk lah bila dah smp sabah duk mencari kereta.. tp kan serius sngat mahal ok.. those yg nak g sabah rajin2 lah google@ tnya sesape pasal kereta sewa ni sblm smp sini… huhu.. tp Alhamdulillah..lps2 smp dan duk2 cari kereta.. kami teringat dkt kwn sepupu en.suami… Alhamdulillah die dan isteri ada, dan sngup tlg… harga sewa kereta yg dia cari pun jauh lbh murah .. ok settle satu perkara.. ohhh untuk yg xth @ xkenal…kwn sepupu @ lebih dikenali Nisa.. sgt baik okkk…selain bagi pinjam kereta, die jg lah yg menjadi tourist guide kami and memandu kereta untuk kami ke kaki gunung kinabalu… ALLAH sahaja yang dpt membalas...

Pasar Kraftangan @ Pasar Filipin

Pasar kering,,jual keropok, kuih cincin etc

After settle smua n check in hotel… kami trs ke pasar kraftangan@ Pasar Filipin yang bertentangan hotel La Meridian..memandangkan kami cm ada 4 hari disana..so masa itu sgt berharga untuk kami..survey2 harga dan trs beli kuih cincin & a few keropok… tp tips untuk yg nak g sna…kuih cincin blh dpt serendah RM7.50 even harga dipaparkan RM10.. ktorg bl smua 18 packet.. ohh yer minta diorg bungkus dan ikat dlm kotak sekali..senang nnt nak bwk blk…… lepas beli smua… kami trs g makan ikan bakar..hehe nak tips lagi x…ikutkan pengalaman kami dan pesanan org.. kami xmakan ikan bakar blkg pasar filipina…kami makan ikan bakar dekat dgn pasar basah….senang je..korang akan nmpk..oklah..sedap2…hehe harga kami 2 …dlm 40 lebih..  kami mkn ikan siakap je, sotong goreng tepung, kalian ikan masin, air fruit juice… itu jek yg kami sempat lakukan d hari pertama kami…ehmm yg xth.. biasa nyer dlm pukul 6 kt kat sna.. dah malam..so byk kedai dah tutup… yg buka pun kedai2 mkan.. untuk2 shopping..korang kuarlah beli awal…

Kedai payung putih tu yang kami makan ikan bakar..best..

Kedai yang kami makan

Tepi pantai..byk kapal kat tepi

Pandangan Pasar Basah

Depan pasar basah

Second day kami.. kami decide nak g beach… chewwwahhh.. ikutkan en.suami yg nak sgt.. ikut sy.. nak g shopping jek…hehe.. ok2 klu sesape yg dating KK.. korang diwajibkan pergi pulau..byk pulau korang blh pilih.. kami pilih Pulau Manukan, Pulau Sapi & Pulau Mamutik…haha belasah 3 pulau skali… citer pasal package nih.. kami pernah booking package dekat Matta Fair.. seriuuuuuusss menyesal.. mahal sgt2… die kire RM 100 sorang utk pergi dua pulau sahaja.. klu dah 2 org jd RM200..even barbeque & barang snorkeling  disediakn..tetap mahal…nasib baik kami cma bayar RM50 untuk deposit… so 2 kire burn lah…ok2 berbalik citer pulau tadi..kami cm byr RM100 termasuk brg snorkeling & life jacket untuk pergi 3 pulau & untuk 2org..murah kan…alhamdulillah boat die pn besar..driver pun yg baikkk.. bukan yg gila2..mcm package boat lain..seram tuh…sorang kalau korang nak g blh lah amik package ktorg nih.. oh lupa korang kna g Jessalton Jety tau untuk pergi pulau.. xyah lah amik ulat2 yg kat luar tuh… pasal mkan..korang siap2 lah beli makanan dan bwk…ala2 camping..syok tau.. whole day kami kat pulau..ooppss lupa..jgn lupa janji dngn driver tuh pukul brapa nak amik setiap pulau….hehe..jgn risau package boat yg ktorg amik tuh sgt bagus.. siap jaga kitaorg lagi..dn tahu mane kitorg duduk..hehe..tp kan..tp kan.. sementara kami duduk n tgu boat nak bwk kami blk… hujan lebat turun..yeahhhh sgt sejuk dan menakutkan…itulah pengalaman yg  paling berharga buat kami….

Breakfast dulu sblm ke beach
Jesselton Point .. tmpt amik boat nak ke pulau

Sanarai counter yang ada.. lupa nama nya..tp counter no 8 lah kami amik

kedai dalam Jesselton point.. blh lah beli topi.. RM10 keatas

Depan kedai kami makan breakfast.. oh yer 2lah ulat yg ada kat situ..

@Jety.. tmpt kt amik boat

1st Pulau kami g..sgt best..air jernih

@2nd Pulau Mamutik

Pulau Mamutik

@3rd Pulau Manukan

Nampak xyg pembahagi laut hijau n biru.. tepi je dah dalam..

Pandangan..jety tmpt tgu boat

Overview 3 pulau

Pulau Sapi
Bagi pandangan saya..pulau ni paling best.. air jernih sgt, cantik n bersih, xbanyak coral.. nak swim senang dan bgs untuk kanak2..pasir pn cantik

Pulau Mamutik
Antara 3 pulau.. ni yang kureng skit...byk sgt batu karang dan tajam even kat tepi.. high possibility untuk cedera.. air biasa je.. tp mmg byk ikan..sbb dah byk batu karang kan... those yg purposely nak snorkeling..blh lah kat sini...

Pulau Manukan
Paling besar antara 3 pulau, ada hotel n surau, tmpt mkn semua ada... air dalam... kat tepi je dah dlm.. untuk kanak2 recommend bwk pelampung..byk ikan yg cantik... hehe jgn lupa sewa snorkeling set skali... haha yg xpndai berenang mcm kami,,sewa lah life jacket kih2...

Sambung citer balik...Seterusnya… hehe kan dgn keadaan hujan lebat kami balik..yup2 basah kuyup kami dlm boat.. boat laju.. hari hujan..byg kan lah betapa sejuk, horror nya kami dalam boat 2… tp serius satu pengalaman yg sgt menarik ok…hehe ok..slepas kami sampai Jesselton Jety.. kami xtrs blk hehe.. ada mission and vision kami perlu selesaikan…yeahhh shopping lg…. oh ye..lupa nak bgth..kami parking kete dkt ngan pasar basah..kna jln skit nak ke Jesselton..parking situ sng..sbb kami nak shopping lg..dlm keadaan basah sampai kami kering kami duk sana… time tu kami shopping gelang, butang baju melayu, magnet fridge, brooch..  kami ke pasar filipin again..kali ni kna focus skit…yerlah esok lusa dah xspt membeli belah.. ini barang yg kami beli

Magnet Fridge : RM 20 (7 magnet)
Brooch : RM 30 (Harga asal dalam RM 70)
**Lupa apanama..tp yg 2 yg original…yg murah byk…klu brooch mcmni takkan berkarat…
Brooch Murah: RM28 (Quatity =  12 brooch)
Butang baju melayu : RM7 (biasa punya tp pearl lah)
Butang Baju Melayu : RM20 (Mahal skit tp lg besar)

Ok so far yg sy ingat tu jek.. nnt klu ada yg tertinggal sy update kemudian…oklah itu je perjalanan kami utk hr kedua.. nnt sy sambung lagi next entry untukk perjalanan hari ketiga