Monday 3 December 2012

Part 3- Tempat menarik di Sabah

Selingan...

Salam semua... seperti yang di janjikan.. kami ingin kongsikan perjalanan kami di hari ketiga... agak padat... tp nasihat kami mulakan perjalanan anda lebih awal... seperti yang kita tahu..masa dekat sabah adalah lebih awal berbanding semenanjung... tngok je waktu buka puasa dekat sini... ohh ye hehe.. sbnrnya kami mula perjalanan untuk ke kundasang agak lewat dalam pukul 12p.m..mcm pukul 2 dekat sini..so persjalanan kami agak menakutkan.. ditambah plak musim hujan.. xsalah nak mendaki @ ke kundasang dalam 2 jam lebih...  so kami smp dekat sna agak lewat..plak kabus...ehmmm bg sy lah kan..enough skali je cukup..xmo dah g sna hehe....dun worry klu yang nak g..besh sgt kat atas sna...patut nya..kami kna tdo kat sna...ada lah bbrapa tmpt xsmpt g.. mcm Hot Spring, taman negara, ladang tea etc... nak tahu x..nak tahu x... bl kami turun..still hujan,jalan licin, kabus and serius xnmpk jalan.. keadaan berbukit & jalan satu hala je..sgt bahaya..kat situ jgk laluan lori...ehmmmm lori besar..so nak potong lori dgn keadaan mcm 2 paham2 jelah kan...plak tu korang kna drive jalan berbukit lebih kurang 60 km...huhu....opsss...takut lah tuuuu... jgn xnak g lak..nnt sy akan share tmpt2 yg kami lawati... kalau dah g sabah..wajib tau g sini... ok jom layan gambar

1- Menara Tun Mustapha


Apapun, lots of city in Malaysia has their own landmark, tower, or whatsoever. For example, Kuala Lumpur ada KL Tower & KLCC, and Penang has Komtar Tower. Well, Kota Kinabalu ada jugak tau, they have their on Menara Tun Mustapha too!  haha

Check out how does Menara Tun Mustapha looks like!

Myself with Menara Tun Mustapha haha!






2- Akuarium & Muzium Marin @ Universiti Malaysia Sabah

Our nest destination ialah Akuarium & Muzium Marin..Location inside UMS... jangan risau memang dibuka untuk orang awam... tempat ni..is seems mcm Aquaria KLCC @ Underwater World Langkawi

Selain akuarium, korang jugak boleh tengok tulang ikan paus, cenkerang dan pelbagai lagi artifak di galeri marin ini. Banyak info ilmiah boleh didapati disini.





3- Ladang Lembu Kundasang @ Desa Cattle (Ladang Lembu Mosilou)

Dikenali sebagai Projek Tenusu Desa, ladang yang sejauh kira-kira lapan kilometer (km) dari pekan Kundasang itu memiliki 680 lembu tenusu diusahakan Desa Cattle (S) Sdn Bhd, termasuk baka Fresian yang diimport dari New Zealand dan Australia....Melalui pekan Kundasang, jarak pemanduan dalam masa 10 minit melalui jalan kecil berturap sehingga kita memasuki laluan yang tidak berturap. Untuk memasuki ladang tenusu ini bayaran RM3.00 dikenakan untuk dewasa.

Selain dari lembu-lembu dan feeling-feeling ala New Zealand tuh, ada jugak la jual susu lembu fresh tapi dalam kotak la. 500ml, dua rasa - coklat dan asli -baju pun ada jual jugak...









4- Kedai sayuran & makan dekat kundasang

Ada beberapa deretan kedai menjual sayuran di bandar ini... tp kamu semua wajib beli cendawan manis...sgt besh tau ...







5- Kundasang War Memorial

Memorial ini adalah memperingati askar-askar Bersekutu Australia dan New Zealand yang terkorban semasa Perang Dunia Kedua 1945 ketika sedang mara dari Sandakan ke Ranau selain pengorbanan penduduk tempatan membantu askar-askar tersebut.



6- Kaki Gunung @ tempat bermula perndakian ke Gunung Kinabalu ..

Gunung Kinabalu dianggap gunung keramat yang didiami oleh roh-roh nenek moyang kaum KadazanDusun yang tinggal di sini. Melihat dan merasai sendiri pengalaman mendaki gunung kinabalau ini adalah satu pengalaman yang mungkin tidak akan dilupakan. Ianya juga merupakan gunung yang tertinggi di Asia Tenggara iaitu setinggi 4095 meter.

Disinilah tempat bermulanya pendakiaan ke Gunung Kinabalu...kat sini sgt sejuk di tambah plak hari hujan dan berkabus... jalan nak naik kat sini sngt bengkang bengkok dan tinggi....so sesape yang nak g sini make sure condition kete ok yer..hehe...tp kami rugu..waktu smp..xdpt lnsg tgok permandangan gunung kinabalu...huhu tp xperlah..sekurang2 nya kami dapat rasa feel pendaki2 kt ni...










7- Makan Lokan Panggang terbaik dekat Sabah...(^_^)


Pernah makan Lokan Panggang? Kalau korang ke Kota Kinabalu, Sabah, jangan lepaskan peluang untuk menikmati Lokan Panggang tp lupa apa nama tempat nya.. yang pasti jalan korang nak g ke Pengakalan Navy.. kat situ ada simpang nak pergi mkn lokan nih.. klu korang betul2 nak tahu katne.. bgth nnt sy bg details die... Terdapat banyak gerai-gerai yang menjual makanan ini di sepanjang Jalan ini.


Makin besar saiz Lokan... semakin mahal harganya

Inilah pertama kali sy sendiri menikmati Lokan Panggang. Tak pernah lagi saya makan Lokan sama ada di masak secara rebus, bakar dan sebagainya. Lagi pun saya tak pernah jumpa lagi ada gerai kat Semenanjung yang menjual juadah Lokan Panggang seperti yang terdapat di Sabah ini.


Lokan Panggang di sini memang sesuai dimakan begitu sahaja atau dimakan bersama nasi putih. Terpulang kepada citarasa masing-masing. Bagi yang tidak tahan dengan kepedasan sambal Lokan Panggang ini, air kelapa yang manis ada juga dijual. 






So mcmn...inilah tempat yg kami dah pergi dalam satu hari...sgt best dan puas hati...ok nnt kt jmp lagi...yezzza...










1 comment:

  1. Kawasan ternakan lembu tu macam di new zealand saja..he.. cantik post gambar tu ..bangunan tu pun cantik look nice..thanks and great post.

    ReplyDelete